10/17/2004

Ball de bastons

No, no em refereixo a la política.
Em refereixo al ball tradicional català que es balla amb picarols als peus i uns bastons a les mans, i que consisteix en no haver d'anar al metge després d'ajuntar-se vuit individus i anar-se donant cops (als bastons dels altres).
Ahir vam fer el primer assaig de la futura colla de bastoners i bastoneres de De Bòlit, la colla de cultura popular de Premià de Mar. A partir d'aquest grup de cultura tradicional catalana, ja hi ha geganters, capgrossos, tabalers, diables, grallers.... de totes les edats, i molts.
Recordo el primer cop que vaig anar a la Festa Major de Vilafranca, tenia 15 anys. Recordo aquella cercavila amb els castellers de Vilafranca, els falconers, grups de balls de bastons, esbarts dansaires.... i jo pensava, ostres a la nostra festa major l'únic que hi ha és la festa de l'espuma!!! (això llavors, que ara ja tenim una de les festes millors de Catalunya!). Sembla mentida, en tot aquest temps, el que ha canviat Premià en aquest sentit. Jo trobava a faltar poder participar en un esbart, tenir amics a la colla castellera i enamorar-me d'algun dels tabalers. Però no eren habituals aquestes manifestacions de cultura catalana per aquí. Ara, no obstant, i gràcies a l'esforç d'un bon grup de gent de Premià (en els quals no formo part) s'està recuperant la cultura tradicional d'una manera increïble (i després diuen que amb la immigració estem perdent la identitat!). Hi ha més de 50 diables, més de 30 tabalers (molts de 15 anys, justament), que tenen ganes de fer festa i de participar de tot això.
Estic contenta, tot i no viure ja a Premià (és que ja està bé, eh??) de poder participar humilment (de moment hem fet només el primer assaig) en tot això, i en anar a Vilafranca només haver de dir "ah, al Maresme també ho fem, això!".